fredag 28 januari 2011

Smycken

Nu var det ett tag sedan men en skidresa emellan och det gör inget skapande, enbart i tankarna.
Ryggen värker men det är bara att bita ihop.
I veckan fixade jag till ett halsband som hade gått sönder och då passade jag på att tillverka ett armband. Jag har funderat ett tag på det och så blev det av men..... den blev för kort. Sitter hårt åt handleden trots att jag mätt innan. Nu vet jag att det kräv mer längd eftersom ringarna gör att det drar ihop sig lite till.

Som tur var kom min älskade dotter hem en sväng och fick hjälpa mig med ett annat armband. Hon är lite mer proffs på det än jag nuförtiden....undrar vem som lärt upp henne ;-) ?

I dag på min lediga fredag har jag fortsatt med att tillverka smycken. Det fick bli två par örhängen. Naturligtvis så var jag ju tvungen att få godkänt av dottern först, vet inte varför jag börjat tvivla på min smak?
Materialet har jag beställt från Pärlgrossisten i Malmö och lite från symässorna. Det är ett toppen ställe med massor att välja på och prisvärt är det också. Jag har även en hel del material från både Kina och Istanbul på lager, kul.



Nu orkar jag inte sitta böjd längre för ryggen skriker av både smärta och trötthet. Ska vila innan jag drar ner på stan för att gå på den årliga Hindersmässan. Det blir nog inga inköp men en tevlig stund med en god vän och sedan blir det after work med jobbet.

5 kommentarer:

  1. Halloj!
    Kul att se vad du gör. Snygga armband! Bra att jag hittade hit.

    Såg att du också gillar att sy lite Tilda grejer. Jag gör det också men det blir inte så mycket tid vid symaskinen som jag skulle vilja.

    annika

    SvaraRadera
  2. Så fina smycken!!! Vill jättegärna göra det första armbandet... Kanske lagom pyssel v.7

    SvaraRadera
  3. Hur går det med pysslandet? Fina grejer du tillverkar på din lediga dag! Håller med Bente, kanske är armband ett "lagom" pyssel när vi träffas?!Vi får väl checka när vi kommer närmre avresa.
    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  4. Det här ser så roligt ut att jag måste prova själv! Örhängena är helt i min stil och jättesnygga! Vad använder du för redskap? För inte kan man få ihop det med bara händerna, eller?

    SvaraRadera
  5. Jag använder tänger som är anpassade för smycken. Det behövs också en avbitar tång. Tången för smycken är för klen så det är en vanlig avbitar tång jag använder som tål att bita av ståltråd. Ja det är jätte kul att tillverka smycken, värt att prova på men det tar lite tid.

    SvaraRadera