måndag 18 april 2011

Kjol och linne m.m.

Efter mitt sista inlägg tog jag itu med det batikinspirerade tyget och klippte ut till en långkjol. Det blev dags att även plocka fram overlocken som stått i ett hörn och dammat ett tag. Trots att det är flera delar som är ihoptejpade så fungerade den faktist riktigt bra. Kjolen gick i ett huj och jag sydde fast en bred resår upptill. Var ute på nätet och kollade hur andra gjort linningen och så klart så är det ju bra att sy fast resåren än att sticka in den i linningen. Jag sydde även med tvillingnål både vid linningen och vid fållen.
Jag hade först tänkt att jag skulle sy en långklänning i linnemodell men kom fram till att en kjol blir nog bra (var nog lite snål med att köpa till tyg för ett linne). Men när jag kollade noga på tyget som blev kvar så räckte det faktiskt till ett linne också. Tror ni jag blev glad? Nu kan jag ha delarna var för sig eller ihop så att det ser ut som en klänning och inte behövde jag betala mer för det. 120 kr för tyget är väl inte helt fel heller.
 Här kommer min nya skinnjacka till pass. Skärpet ska jag nog inte ha till, ser ut som om jag har hängbuk.
En något blek modell men här är linnet mer synligt. Mönstret klippte jag efter ett annat linne och även det kantade jag med tvillingnål. Tror den blir snygg till en jeansjacka eller varför inte till min blåa kavaj.
 När nu symaskinen och jag blivit vänner igen passade jag på att sy en till sminkväska. Den här gången gick det som på räls, inget sprätta här inte. Fodertyget är inte rosa utan röd och vitrutigt.
.
 På lördag kväll var vi och firade en nybliven 18-åring. När de andra åt tårta så fick jag en hel skål jordgubbar, mums mums.
 I går (söndag) fyllde min pappa år så då blev det ett besök till min hem"by" för att fira honom. Sonen övningskörde både dit och hem och det gick bra. När vi kom hem var det fortfarande ett toppen väder så sonen ville ut och slå några hål golf. Självklart nappade jag på det. Vi spelade tre hål och det gick både upp och ner men helt ok.

Kolla in solen, vi hann klart innan den gick ner.¨På kvällen broderade jag lite på mina "kärringar". Återkommer när de är klara. Det ska nog bli kuddfodral av dem.
I dag känns det som om sommaren är här. Tog fram mina shorts och linne. Har vart ute hela dagen. Började med en timmes promenad, sopat utanför tomten, tvättat, skurat altangolvet tre gånger så nu luktar det såpa, plockat fram trädgårdsmöblerna, klippt bort en stor buske och solat en del. Det känns i ansiktet efter en hel dag och även i händerna, där det är blåsor efter både sopkvasten och skurborsten. Kanske ska slappa lite i soffan nu, tror jag är förtjänt av det.

5 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Vet inte vad som hände!!!!! Men här kommer kommentaren!

    Hej vännen och "lov" på dig = )
    Vilken rusch det är på dig då!!!!
    Själv är jag i Blekinge och "ruschar", sen på onsdag bär det hemåt till Skåneland igen.
    Då kan jag bara hoppas på "egentid", vi får gäster hela påsk! Trevligt, men jag vill ju oxå pyssla!!!!
    Snygg dress du sytt, du gör helt rätt när du "trollar" med skärpet, jag försöker oxå med såna "synvillor". Sminkväskorna börjar ju gå som en dans - trägen vinner = )
    STORA PÅSKKRAMAR
    Monika

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Hej från mig
    Fin långklänning. Det är roligt när det går bra när man pysslar.
    Kul att vänner tänker på vad du äter så att även du får något gott.
    Själv har jag varit på Lousiana och kollat på Picasso sedan på spa med syrran och sist på Öland med barnbarnen. En smolk i bägaren är min onda rygg. Hoppas att den kommer att bli bättre...

    SvaraRadera
  5. Undrar vad som händer i Hovsta idag...?

    SvaraRadera