söndag 10 oktober 2010

Skräpkorgar







Nu äntligen har jag tagit mig tid för att sy dessa korgar. Jag har tänkt sy sådana en längre tid men annat har kommit före. Det var tänkt att bli ett gäng sådana till Konst och Kaffe, som alltid är i sista helgen i augusti månad. Tiden var då knapp eftersom ryggskottet kom lite oväntat strax innan. Nu är två klara i alla fall. De var jätte kul att sy och när man har så dyra fina tyger känns det extra lyxigt.
Men jag måste skriva ett riktigt GRRRR vad gäller att sy knapphål. Jag införskaffade mig en dyr symaskin, för alldeles för mycket pengar, med massa finesser på. Knapphål som syr sig själv och ställer in efter knappens mått. Ja det är ju bra då blir ju alla knapphål lika stora. Provbit fram, blev jätte bra. När väl hankarna skulle sys jag då gick det inte alls. Den styrde hur den ville och hålen blev inte alls. Tror jag slet i två timmar för att få till dessa knapphål. Har någon sprättat knapphål så vet ni att det är inte det enklaste.Till slut sydde jag dem manuellt. Ja med symaskin men jag bestämde själv när den skulle vända och fästa. Då fick jag till det och är så nöjd så.
Förra veckan blev jag klar med ett par svarta pulsvärmare och de skulle bli de sista på ett tag (pga min värkande axel) men så vips kom det en liten beställning på ett par ljusgrå, så nu är en del klar och resten blir nog klar i kväll.
På onsdag är det träff med brodöserna igen. Uppdraget denna gång är att sy något som har måttet 15x15cm. Vi ska bli bättre på att montera och Elisabeth ska visa oss lite knep. Den röda tråden har varit vårt tema förra året och de vill att vi fortsätter på den, men jag kör mitt eget race och håller på att sy en struts. När jag var i Malmö sist så fick jag ett visitkort med en struts på. Genast tänkte jag på ett broderi. Vi får se hur den blir men det är på g i alla fall.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Oj, vad du hinner mycket - o läckra saker.
    Den där strutsen kände jag verkligen igen = )
    Måste hitta ett nytt pyssel datum!
    Kram Monika

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Hoppas få se vad du gjort med strutsen när du nu orkar. Mössorna känner du säkert också igen. Ska lägga in en ny mössa i kväll.

    SvaraRadera